Kamerkoor Audite Nova o.l.v. Hebe de Champeaux, m.m.v. Kirstin Gramlich, orgel

zaterdag, 13 mei, 2017 - 15:00 tot zondag, 14 mei, 2017 - 15:55
Kosten: 
vrijwillige bijdrage
Adres: 
Penninckshoekkerk, Brink 89, Deventer
Audite Nova

Kamerkoor Audite Nova onder leiding van Hebe de Champeaux, m.m.v. Kirstin Gramlich, orgel, in de Penninckshoekkerk aan de Brink.

Koor

Audite Nova is een kamerkoor van ongeveer dertig ervaren zangers. Het koor zingt klassieke muziek in diverse stijlen van Renaissance tot hedendaags. Op het programma van recente concerten stonden bijvoorbeeld de emotionele Lamento d’Arianna van Monteverdi, de monumentale mis voor dubbelkoor van Martin, en het wringende Jesu Sieben Worte van Nystedt. Met het laatste stuk stonden we op 15 april 2015 in het voorprogramma van het Nederlands Kamerkoor. Audite Nova staat onder leiding van Hebe de Champeaux en werkt regelmatig samen met andere koren of musici. Twee tot drie keer per jaar geeft Audite Nova concerten op diverse locaties in Nijmegen en wijde omgeving. Regelmatig treedt Audite op met andere koren of musici.

Dirigent

Hebe de Champeaux is een Nederlands/Amerikaanse dirigent, mezzosopraan en violiste. Ze begon op 4-jarige leeftijd met viool spelen. Ze heeft haar vioolstudie Bachelor of Music cum laude afgerond aan de San Francisco State University, waar ze uitgebreid instructie kreeg in kamermuziek van het Alexander String Quartet. Daarna behaalde ze haar Master of Music orkestdirectie aan de Indiana University in Bloomington en een Bachelor of Music in koordirectie aan het Conservatorium van Amsterdam. Ze studeerde orkestdirectie bij Imre Pallo, Thomas Baldner, Yair Samet en koordirectie bij Jos Vermunt en Jos van Veldhoven. Later studeerde ze ook zang bij Hein Meens, Pierre Mak, James McCray, Esther Linssen, Capucine Chiaudani en Ira Siff. Ze werd aan de Indiana University benoemd tot Graduate Assistent Conductor voor het IU Opera Theater seizoen 2004-2005. Ze heeft daarnaast masterclasses directie gevolgd bij Kurt Masur, Jorma Panula, Boris Hinchev, Colin Metters alsmede vocale workshops oude muziek met Rebecca Stewart, Adrian van der Spoel en Gabriel Garrido.

In 2007 was ze de winnares van de Jury’s Prize tijdens de Bela Bartok International Opera Conducting Competition en in 2009 ontving ze eeneervolle vermelding van de Taki Concordia Conducting Fellowship voor vrouwelijke dirigenten. Hebe was gastdirigent/violist bij het Romanian Opera House in Cluj bij de productie Maria de Buenos Aires in 2008, nadat ze eerder in 2006 dezelfde productie in Bloomington met haar eigen ensemble, ExArt, had uitgevoerd. In Nederland dirigeerde ze het Promenade Orkest, Continuo Rotterdamen Florilegium Musicum. In het buitenland dirigeerde ze het St. Petersburg State Academic Orchestra tijdens een masterclass en uitvoering van Mahler’s 5e symfonie en de Bulgaarse Staats Opera tijdens een masterclass en voorstelling van Puccini’s Madame Butterfly. Hebe is ook als docent actief en heeft daarbij o.a. masterclasses directie verzorgd bij Bureau Huismuziek en in het Muziekpakhuis in Amsterdam. Sinds kort heeft ze een vioolstudio in Amsterdam Noord.

Organist

Kirstin Gramlich studeerde Kirchenmusik aan de Hochschule für Musik Keulen. In 2001 kwam zij naar Nederland voor een Masteropleiding Orgel aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Haar hoofdvakdocent was Jos van der Kooy. Deze studie ronde zij in 2004 met lof van de jury af. Sindsdien heeft zij een internationale concertpraktijk opgebouwd. Kirstin Gramlich werd in september 2013 benoemd als cantor-organist van de Grote of Lebuïnuskerk in Deventer. De muziek van Jan Pieterzoon Sweelinck, Joh. Seb. Bach, Max Reger en hedendaagse muziek nemen op dit moment een prominente plek in haar werkzaamheden en interesse in.
Voor haar bijzondere bijdrage aan de ontwikkeling van de hedendaagse orgelmuziek werd ze genomineerd voor de Sweelinck/Muellerprijs 2009. Zij was te horen met haar duo anemos ensemble (trompet en orgel) in het Gaudeamus Interpretatieconcours 2011 voor hedendaagse muziek en in het Festival Future Pipes in de Kunstkirche Frankfurt/ Main/ Duitsland. Met haar ensemble ComputerAidedBreathing maakte ze de muziek voor de documentaire “Reformation” van Jeanette Groenendaal, te zien in de IdfA 2012.
Kirstin Gramlich studeerde bovendien koordirectie aan het Conservatorium van Amsterdam, bij Jos Vermunt en Jos van Veldhoven. Sinds 2010 heeft ze onder andere J. Haydn “Die Schöpfung”, F. Mendelssohn-Bartholdy “Elias” en B. Britten “Saint Nicolas” (2012), Händel “Coronation Anthems” (2016) in grootschalige koor-en orkestprojecten kunnen uitvoeren.