Wim Diepenhorst, orgel

zaterdag, 17 juni, 2017 - 15:00 tot zondag, 18 juni, 2017 - 15:55
Kosten: 
vrijwillige bijdrage
Adres: 
Lebuinuskerk, Grote Kerkhof 42, Deventer

Wegens omstandigheden gaat het oorspronkelijk geplande concert met Kirstin Gramlich en Makiko Ito niet door.

Organist Wim Diepenhorst voert nu het volgende programma uit:

Johann Kaspar Kerll (1627-1693)
Passacaglia in d

Jehan Alain (1911-1940)
Deuxième Fantaisie pour orgue

Danse funèbre pour honorer une mémoire heroïque

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sonata in Es BWV 526
Allegro
Adagio
Allegro

Wim Diepenhorst (*1971)
Improvisatie

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Passacaglia in c BWV 582

Wim Diepenhorst speelt werken van Johann Kaspar Kerll, Jehan Alain en Bach. Rode draad van het programma is de Passacaglia, waarbij een telkens herhaalde korte melodie in de bas steeds van nieuwe variaties in de overige stemmen wordt voorzien. Twee van de meest omvangrijke Passacaglias klinken op het kleurrijke Holtgräve-orgel, die van J.K. Kerll en de beroemde Passacaglia in c van Johann Sebastian Bach. Zij vormen de omlijsting voor werken van de zeer jong overleden Franse componist Jehan Alain, de broer van de beroemde organiste Marie-Claire Alain. Alains Deuxième Fantaisie en zijn Danse funèbre maken gebruik van oosterse melodieën en ritmes, waar Alain zich graag door liet inspireren. De Danse funèbre is geschreven ter herinnering aan de dood van een andere zus van Jehan Alain die bij het bergbeklimmen om het leven kwam. Alain speelde het werk bij de uitvaart van zijn zus en hij verwerkte het later als tweede deel (Deuils) van zijn Trois Danses, het laatste werk dat hij voor zijn plotselinge dood in 1940 schreef. Het stuk is in zekere zin ook een Passacaglia, een begrafeniszang, waarvan het langzame droevige thema als een soort litanie steeds wordt herhaald en gevarieerd. Als zonnig tegenwicht voor het zware c-klein van Bachs Passacaglia klinkt diens Triosonate in Es dur. Het tweede deel van deze Sonate bevat een van Bachs mooiste melodieën.

Wim Diepenhorst (1971) is orgeldeskundige van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in Amersfoort. Hij studeerde orgel aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Dr. Hans van Nieuwkoop waar hij cum laude afstudeerde. Daarnaast studeerde hij muziekwetenschappen aan de Universiteit Utrecht waar hij zich specialiseerde in de geschiedenis van de orgelbouw en orgelmuziek. Hij was redacteur van de encyclopedie Het Historische Orgel in Nederland en adviseerde onder meer bij de bouw van het orgel voor de kathedraal van Tarragona (Spanje), het Middeleeuwse en Frans-romantische orgel in het Orgelpark Amsterdam en het in renaissancestijl gebouwde orgel in het Oostenrijkse Pulgarn. Wim Diepenhorst treedt regelmatig op als orgelimprovisator bij programma’s van het befaamde ensemble Cappella Pratensis.