
AYRES EN CAPRICCIO'S
OVER HET CONCERT: 1660: na Cromwell komt koning Charles II aan het bewind. Hij restaureert ook de muzikale hofhouding: John Jenkins en Matthew Locke mogen de traditie van de consortmuziek naar een hoogtepunt voeren, Thomas Baltzar en Nicola Matteis weven kosmopolitische invloeden in het Londense klanklandschap. Het snarenduo Van der Voort-Jacobs verkent de Engelse barok op de grens tussen kunst- en volksmuziek, continentale mode en lokale specialiteiten.
MUSICI
Lidewij van der Voort viool
Fred Jacobs luit
PROGRAMMA
John Jenkins 1592-1678
Air - Corant - Air - Corant
Thomas Baltzar 1630-1663
Prelude
John come kiss me now, division on a ground
Almond
An Italian Ground
(uit: John Playford (ed.), The Division Violin, Londen 1685)
Matthew Locke 1621/2-1677
Consort of two parts, for several friends
Fantazie - Pavan - Ayre - Courante - Almand - Saraband - Jigg
Nicola Matteis 1650-1714
Preludio
Sonata (Adagio)
Aria amorosa
Giga - al genio turchesco
(uit: Ayres for the Violin, Londen, 1676 & 1685)
Matthew Locke
Consort of two parts, for several friends
Pavan - Ayre - Courante - Saraband
Nicolas Hotman 1610-1663
Allemande – Courante – Passacaille
Matthew Locke
Consort of two parts, for several friends
Fantazie - Pavan - Ayre - Courante – Saraband - Jigg
Nicola Matteis
Diverse bizzarrie sopra la vecchia sarabanda ò pur chiaccona
(uit: Ayres for the Violin, Londen, 1676 & 1685)
Programma onder voorbehoud
- Stichting Oude Muziek