Scaramuccia

zaterdag, 12 oktober, 2024 - 15:00 tot 16:00
Kosten: 
Gift na afloop
Adres: 
Bergkerk, Deventer

Het Spaanse barokensemble Scaramuccia met viool, Klavecimbel en cello resp. Javier Lupiáñez,n.n.b. en Inés Salinas met het programma L'ALTRA VENEZIA (het andere Venetie).

Programma:

Anoniem

Sonata voor viool en basso continuo in D-klein

Adagio – Andante – Allegro – Largo – Allegro

Antonio Lucio Vivaldi

Trio Sonata voor viool, cello en basso continuo in G-Groot RV 820

[Allegro] - Adagio - [Violino] Solo - Violoncello solo - Allegro

Johann Georg Pisendel

Sonata voor viool en basso continuo in E-klein PW 2:e1

Largo – Allegro – Arioso – Gigue

Francesco Maria Veracini

Sonata Terza

Sonate a Violino, o Flauto solo, e Basso dedicate all’Altezza Reale del Serenissimo Principe Elettorale di Sassonia

Largo – Allegro – Largo – Allegro

Anoniem

Chaconne voor viool en basso continuo in A-groot

Scaramuccia werd in 2013 opgericht op initiatief van de violist en musicoloog Javier Lupiáñez met de bedoeling het herontdekken van het minder bekende barokrepertoire. Gedurende hun hele carrière werd het ensemble geprezen door critici en publiek vanwege de levendigheid en expressiviteit van hun uitvoeringen, hun nabijheid tot het publiek en de originaliteit van hun optredens hun programma's. Dankzij het diepgaande onderzoekswerk achter elk programma krijgt Scaramuccia vaak de kans en het plezier van het uitvoeren van ongepubliceerde en vergeten muzikale schatten die verborgen zijn tussen de meest standaard barokrepertoire. Scaramuccia heeft zich gevestigd als een uniek en origineel project in de Europese oude muziekscene. Hun muzikale discours werd geprezen om zijn oprechtheid gecombineerd met een intellectuele benadering.In juni In 2023 verscheen hun nieuwste album, L'altra Venezia, met wereldpremières van Venetiaanse componisten.

Scaramuccia's concertprogramma’s zijn qua repertoirekeuze goed vormgegeven; zij besteden veel zorg aan de historische en retorische aspecten van de muziek die zij uitvoeren. Presentatie van de stukken en interactie met het publiek zijn cruciaal. Scaramuccia wil dat de luisteraar actief luistert, zodat hij onderdeel wordt van de Muziekdaad zelf. Zij zien de voorstelling als een reis door emoties, die alles omvat, van de eerste tot de laatste noot.