Duitse orgelmuziek op het IBACH orgel in de Broederenkerk door Wim Diepenhorst

zaterdag, 17 juni, 2023 - 15:00 tot 16:00
Kosten: 
Een gift na afloop in de hoedjes wordt zeer op prijs gesteld.
Adres: 
Broederenkerk, Broederenstraat 20, Deventer, 7411LB

Wim Diepenhorst zal alle registers van het historische 19e eeuwse Ibach orgel benutten voor dit concert.

Het IBACH orgel uit 1868 werd gemaakt door de Duitse gebroeders Ibach uit Barmen met Hoofdwerk, Bovenwerk en vrij Pedaal. Het heeft een orgelkast van de hand van W.G. van Poorten. In 1995 werd door Verschueren een Positief tussen de twee oude orgelkassen aangebracht. Het orgel is in 2014 opnieuw gerestaureerd door firma Van Vulpen uit Utrecht. Het orgel is toen hersteld naar de oorspronkelijke situatie uit 1868.

Wim Diepenhorst (1971) begon al met orgelspelen op 6-jarige leeftijd. Hij studeerde orgel en kerkmuziek aan het Conservatorium van Amsterdam. Tegelijkertijd studeerde hij muziekwetenschappen aan de Universiteit van Utrecht waar hij zich specialiseerde in de geschiedenis en techniek van de orgelbouw in Nederland.

In 2003 werd hij orgelspecialist van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en begeleidt in die functie restauraties van monumentale orgels, waaronder die van de Lebuinuskerk en -in 2014- deze in de Broederenkerk.

Programma:

Duitse orgelmuziek voelt zich als een vis in het water op dit IBach orgel. De Duitse orgelwerken uit de romantiek zijn, hoe kan het ook anders, schatplichtig aan de muziek van J.S. Bach. Componisten als Mendelssohn en Reger verwijzen op talloze manieren naar hun grote voorganger. In dit concert hoort u onder andere een orgelbewerking van Max Reger van een klavecimbelwerk van Bach. In de 19de eeuw speelden organisten vaak arrangementen van orkest- en pianomuziek, voor een deel zijn de Duitse en Franse orgels uit de 19de eeuw daar ook op ingericht. Op het programma staan 19de-eeuwse bewerkingen van pianomuziek van Grieg en het Vioolconcert van Mendelssohn. Het geheel wordt afgesloten met de monumentale Tempo di Ciacona uit de sonatine opus.74 voor orgel van de Duitse componist Karg-Elert, waarvan thema en vorm ook weer zijn afgeleid van Bach (en een beetje Händel).

Naast horen kan kijken ook, d.m.v. een intern video systeem met een groot beeldscherm zijn de handelingen van de organist ook in de kerk goed zichtbaar